Du er her: Hjem / Kurs / Skogsveier / Veiøkonomi
Til:
Deltakerbegrensning: Minimum 8, Maksimum 15
Innen:
15.11.2020
Grunnet koronasituasjonen ser arangør seg nødt til å gjennomføre dette kurset (opprinnelig i Alvdal) som ett live-nettkurs. Vi vil benytte zoom som webinar-platform. Informasjon om pålogging og bruk kommer.
Det åpnes for å gjennomføre webinaret felles i mindre grupper både i Alvdal kommune og Rendalen kommune. Dette må forhåndsavtles! Ta kontakt med skogbruksansvalige i din kommune.
Tid:
16:30-20:30
Anbefalt oppmøtetid i kursrommet på zoom:
15 minutter før.
Kursett er satt opp i sammarbeid med kommunene i Nord-Østerdalen.
Veiøkonomi er et nytt kurs med premiære i høst.
Vi går igjennom
Varighet og praktisk info
For gjennomgang av alle emnene kreves minst 4 timer. Det er anbefalt at deltagerne medbringer egen laptop, nettbrett eller smartphone.
Påmelding
Påmelding skjer via oppsatte kurs i kurskalenderen. Vi tar forbehold om tilstrekkelig antall kursdeltakere for gjennomføring av kurset.
Driftsteknikk og infrastruktur
Nå er det sesong for tining av stikkrenner! Tette stikkrenner kan forårsake store vann- og erosjonsskader på en vei. En stikkrenne som har fryst bør tines like før snøsmeltingen setter inn. Da er det om å gjøre å få til et lite hull. Når vannet først har begynt å renne utvider hullet seg og isen forsvinner.
I denne veilederen vil du finne grunnleggende informasjon om hva du bør tenke på ved vurdering av masser til bruk i veikroppen. Hvilke krav må følges, hva bør man tenke på og hvordan finne egnede masser.
Mange gytebekker for fisk har blitt forringet og ødelagt i tiden det har blitt anlagt skogsbilveier. Fisk skal kunne fortsette sin ferd oppover et vassdrag selv om det er anlagt en skogsbilvei over vassdraget.
Bruken av snø og is som transportbane har lange tradisjoner, men kunnskapene er i ferd med å bli glemt. Vinterbilveger og isveger er en faglig veileder for dem som ønsker å ta metodene i bruk.
Normaler for landbruksveier er en håndbok som inneholder tekniske og geometriske krav til åtte forskjellige klasser av landbruksveier, og byggebeskrivelser som forteller hvordan anleggsarbeidet bør utføres. Siste revisjon er utført i 2016.